Klaszterünk tanulmányútra indul a Tátrába

Tagszervezeteink néhány képviselője “Síterepek négyévszakos hasznosításának gyakorlati kérdései”-vel foglalkozó előadásra utazik  Donovalyba 

Február 11-én kerül megrendezésre a XXV. Országos Amatőr Gyermeksíbajnokság, a Honda Kupa. A verseny helyszíne már hatodik alkalommal Donovaly. A verseny fővédnöke most első alkalommal Szijjártó Péter Magyarország külügyminisztere. A verseny előtti napon Miroslav Dobrota a ParkSnow Donovaly marketing vezetője előadásban ismerteti a síterep nyári kihasználásának lehetőségeit és a későbbi fejlesztési terveket. A bemutatóról később beszámolunk.

Szlovákiával kapcsolatos hír: Andrej Kiska, Szlovákia elnöke a minap meglepő merészséggel sízett le a meredek Kartárik völgykatlanba. A látványos videófilm elején felhívta a figyelmet a Tátra különös szépségeire, a síelés hazai varázsára, ezzel elindította a Szlovákiában a „Síeljünk Itthon!” felhívást.

Kde lyžujem?

KDE LYŽUJEM?Slovensko je nádherné. Lyžovačka u nás má neopakovateľné čaro. Najmä skoro ráno, keď ste na svahu takmer sami.Poznáte tento žľab?

Közzétette: Andrej Kiska – 2017. január 29.

 

 

Ebben a cikkben megragadjuk az alkalmat, hogy a magyar gyermekek számára a legrégibb múltra visszatekintő és egyben létszámában legnagyobb síverseny eddig történetét röviden összefoglaljuk.

 

Visszatekintés az elmúlt 25 év versenyeire – 25 éves az Országos Amatőr Gyermeksíbajnokság!

 

1993  A legelső verseny – Tyrolia Kupa

1993. február 13-én, az ausztriai Semmeringen (Hirschenkogel) került megrendezésre az első Országos Amatőr Gyermeksíbajnokság. A verseny fővédnöke Dr. Jeszenszky Géza Magyarország akkori külügyminisztere volt, Ausztria részéről pedig Alois Mock osztrák külügyminiszter. A verseny ötletgazdája és igazgatója Fehér Gyula a Külkereskedelmi Sport Club Síiskolájának vezetője. Az ötletet az adta, hogy országos síversenyeket szinte kizárólag csak a leigazolt versenyzőknek hirdették meg. Ugyanakkor a sísport népszerűségének évtizedek óta tartó növekedése, majd a határok megnyílása együttesen felélesztette az igényt az amatőr jellegű versenyek iránt. Az első versenyen a rajtolók száma 212 fő gyermek volt. Az értékelés ekkoriban csupán három korosztályban történt. Névadó szponzor a Tyrolia. A második legnagyobb támogató az Osztrák Nemzeti Idegenforgalmi Képviselet volt. Ekkoriban még nem volt hóágyú Semmeringen, így évekig elég izgalmas volt a szervezés. Későbbiekben két alkalommal is halasztani kellett a versenyt hóhiány miatt.

1999  A hetedik verseny – különvonattal Semmeringre

A hetedik Tyrolia Kupára már 750 fő nevezett és csaknem 700 fő el is rajtolt. A Magyar Állam Vasutak Zrt. és az Osztrák Szövetségi Vasutak (Österreichische Bundesbahnen, ÖBB) jelentős anyagi támogatásának köszönhetően, osztrák-magyar együttműködésben különvonat indult Budapestről, melynek ára oda-vissza csupán 500,- forint, az egynapos síbérlet pedig 900,- forint volt. Ekkor már hét különböző kategóriában indulhattak a csemeték. Óriási szervezés volt maga a verseny és a különvonat is. Csak egy példa: a semmeringi vasútállomás túl rövid volt a 13 vagonból és két mozdonyból álló szerelvényhez – a vonat nem fért el hosszában. A versenyzők és családtagok leszállása után,  a szerelvény a kb. 60 km-re lévő Bruck an ber Murban tudott „parkolni” a verseny ideje alatt. Erős támogató volt maga a helyi sílifttársaság is. Ebben a szezonban került megrendezésre először Semmeringen a FIS női világkupa futama. Számukra a verseny jó alkalom volt a síterep népszerűsítésére. Kiemelt támogató volt a Benetton SportSystem, és a Nordica hazai képviselete.

2000 – 2004  Új szponzor – Volvo

2000-től új és egyben igen erős szponzor vette át a főtámogatói szerepet: VOLVO. Ettől kezdve a verseny rendezését a Külker SC-től a Lavina-Sport Kft. (SkiOutlet.hu) vette át. Gyakorlatilag ugyanazon személyek vitték tovább a rendezést. A VOLVO erős támogatóként tovább növelte a verseny eddig is magas színvonalát. Ebben az időben a szervezők és rendezők létszáma jelentősen növekedett, több mint 30 fő volt. Ekkorra már kiépült a profi hóágyúrendszer is Semmeringen. Ennek köszönhetően már nem volt aggódás a hóhiány miatt, legfeljebb az optimális időjárás miatt voltak kisebb izgalmak. 2004-ben az ausztriai St. Coronán került sor a versenyre. Az indulók száma 200 – 300 fő között mozgott. A verseny két alkalommal családi csapatversennyel bővült.

2005 – 2009  Többféle helyszín, különböző főtámogatók évei

2005-ben Alfa Romeo Kupa,  St. Coronán,  családi síverseny is volt. 2006-ban először volt magyarországi versenyhelyszín: Jeep Kupa – Kékestetőn. Hatalmas hó, kitűnő idő volt és rengeteg rajtoló! Később a Jeep Kupa Mönichkirchenben is megrendezésre került. Videós beszámoló erről  a versenyről:

2009-ben a nagy gazdasági világválság kirobbanásakor a szervezők cége vállalta – más főtámogató hiányában – a főtámogatói szerepet. Ebben az évben így lett SkiOutlet Kupa a neve a versenynek, mely Mátraszentistvánban került lebonyolításra.

2010 óta a HONDA a főtámogató

A Honda által támogatott versenyekre az első két alkalommal hazai pályákon került sor. 2010-ben Mátraszentistvánban, 2011-ben Eplényben. A hazai sípályák üzemeltetői mindig, mindent megtettek az ideális feltételek biztosításáért. Ennek ellenére a 20. verseny új helyszínt hozott. 2012-től (2017-ben már hatodik alkalommal) a felvidéki Dóvalban (Donovaly) várták a szervezők a rajtolókat. Az eredmények már 13 különböző korosztályban kerülnek kiértékelésre. Minden év külön kategória, így már összesen 78 darab dobogós helyezést lehet elérni. A versenyen mindenki egyforma tárgyjutalmat kap.

2012  A huszadik verseny – először Donovalyban (Dóval)

2012-ben,  a 20. versenyen a jubileum alkalmából minden rajtoló külön-külön kupát is kapott. A verseny fővédnökei szlovák részről Miroslav Lajcak szlovák külügyminiszter, magyar részről Dr. Martonyi János magyar külügyminiszter volt. A verseny kiírása az évek alatt egyre inkább az amatőr sízőket támogatja. A verseny egyúttal a hazai versenysport utánpótlásbázisának is alapját adja.

2017-ben Szíjjártó Péter vállalta a fővédnöki szerepet. Dr. Jeszenszky Géza – aki a verseny  legelső fővédnök volt – a 25. versenyen jelen lesz, unokáival együtt. A Honda Kupa kiemelt támogatója a Szlovák Idegenforgalmi Hivatal. A budapesti kirendeltség vezetőjének, Jelinek Szonjának a munkája és lelkesedése rendkívüli módon erősíti a verseny sikerét. Régi segítője a Honda Kupának Klausmann Viktor, aki a Magyar Síakadémia jeles tagjaival tereli a gyermekeket.

Az elmúlt hat év bizonyítja a jó döntést: Donovaly tökéletes helyszín és a Honda pedig az eddigi legkövetkezetesebb főtámogató – már nyolcadik alkalommal főszponzor!

A 25. jubileum alkalmából újra minden induló kupát kap, az eredményétől függetlenül! A verseny szervezését a mai napig ugyanaz a csapat végzi akik 25 évvel ezelőtt elkezdték. Az adminisztrátorok, a döntőbíró, a rajtbíró, a versenyigazgató nagyrészt ugyanazon személyek. Van aki már 70 év felett jár, de még mindig lelkesen vesz részt a szervezésben. Szerencsére a versenyen már jelen vannak a versenyt továbbvivő ifjú titánok is! Reméljük a verseny  megéli majd a félévszázados kort is és idővel visszatérhet hazai pályákra is!

Az egyik “legcukibb” TV felvétel:

A VII. verseny plakátja – különvonat Semmeringre 1999 február 20.