Chernel Síklaszter sajtótájékoztatója. Kékestető, 2018. december 21. – Aktuális sípálya információk, folytatódó sípálya fejlesztések.

Kép: Kékestető 2018. február 28.

SAJTÓANYAG

Mai nappal indul a téli szünet. Aki fehér karácsony látványára vágyik, az megtalálja magasabb hegyeinkben!

1.  Aktuális sípálya hírek

Az idei síszezon jól indult, hiszen már december 1-től Eplényben lehet síelni. 

Nyitva lévő sípályák:

Eplény  (december 1-től)

Visegrád  (december 16-tól)

Mátraszentistván  (december 20-tól)

Mindhárom helyszínen esti sízésre is lehetőség van!

Várható nyitás:

Sátoraljaújhely  –   holnap, december 22-én!

Kékestető – időjárás függvényében, várhatóan a két ünnep között.

Ahol jelenleg még nincs kiépített hóágyúrendszer*  ott még nem indult el síszezon. (*Bánkút, Dobogókő, Nagy-Hideg-hegy, Normafa, Pécs )

*

2.  Magyarországi síkörkép változása az elmúlt két évben megvalósult fejlesztései alapján

Három helyszínen  már megvalósultak komolyabb fejlesztések (Eplény, Mátraszentistván, Sátoraljaújhely) .

Normafa sípálya kivitelézési fázisban van.

További három helyszínről  kormányhatározat született (Dobogókő, Kékestető, Visegrád)

Az eplényi sípálya 80-100 ezer, míg a mátraszentistváni sípálya 45-50 ezer, a Zempléni Kalandpark  230 ezer,  Kékestető 200 ezer látogatót látogatót vonz évente.

1. Mátraszentistváni Síparkban megvalósult fejlesztések

2018-ban felépült hazánk legmodernebb négyszemélyes ülőliftje. Látványos földmunkákkal víztározókat alakítottak ki, sípályát hosszabbítottak. Hóbiztonság erősítése és környezetkímélő vízgazdálkodás érdekében elkészült tározókat automata vezérlésű szivattyúaknákkal egészítették ki. A csapadékban bővelkedő időszakokban előre el tudnak raktározni a hóágyúzáshoz szükséges vízmennyiséget. Nyári hasznosítás érdekében tavi pihenőkkel és tematikus sétányokkal a víztározók környezetét is természetközelivé varázsolták.

Pálya-biztonság fejlesztése érdekében az új négyüléses lift beszállója előtti  kanyarban több száz méteres hosszúságban függesztett hálórendszer épült ki. A legnagyobb biztonságtechnikai cégtől biztonsági szivacsok és hálók kerültek beszerzésre.  Állami támogatás: 150 millió forint.

2. Eplényi Intersport Síarénában megvalósult fejlesztések

A 7-es pálya 500 méterrel lett hosszabb, illetve 10 méterrel szélesebb, így Magyarország legnagyobb kezdő és családbarát pályája található Eplényben. E pálya mellett épült meg a kétüléses sífelvonó, melynek alsó állomásánál közel 1,5 hektáron 400 gépkocsi befogadására alkalmas parkoló került kialakításra. Két új ratrak került beszerzésre, 2017-ben 5 új hóágyú (Titan 2.0), 2018-ban további 3 új hóágyú (TechnoAlpin) került beüzemelésre, ezzel bővítve a Síaréna hóágyú arzenálját immár 52 darabra (itt van a legtöbb hóágyú). Állami támogatás: 150 millió forint.

 3. Sátoraljaújhelyi Zemplén Kalandparkban megvalósult fejlesztések

A meglévő 11 hóágyú és két ratrak mellé további három darab SuperSnow 900A típusú félautomata hóágyút és egy darab PistenBully 600 típusú ratrakot szereztek be. Ma már évi 230 ezres látogatottságot elérő szabadidős központtá vált, cél a félmilliós vendégszám elérése. A kalandpark nyereséges, az eredmény jelentős részét a tulajdonos visszaforgatja a karbantartásokra, fejlesztésekre.

Állami támogatás: 18.7 millió forint.

Mátraszentistvánban, Eplényben és Zempléni Kalandparkban készülnek a nyári attrakciók további fejlesztési tervei.

További négy helyszínen (Bánkút, Lillafüred, Nagy-Hideg-hegy, Pécsi Sípálya) a fejlesztési gondolkodás megindult.

Nagyobb fejlesztés Kékestetőn – állami támogatás nélkül:

A 2018/2019 síszezonban:
– Korszerű Skidata beléptetési rendszer bevezetése
– Magyarországon elsőként síjegyértékesítő automatán keresztüli jegyvásárlás
– A síkölcsönzőben új Dynastar sílécek és snowboardok beszerzése

Egyéb turisztikai fejlesztések:
– Megújult a TV torony kilátó belső tere
– Rendszeres időközönként szervezett bakancsos túrasorozatot indult 2018 évben

Környezetvédelmi érvek is az ülő-, és kabinos liftek kiépítése mellett szólnak.

*

3. Kivitelezési és tervezési fázisban lévő sípályák

Normafa sípálya fejlesztései kivitelezés fázisába kerültek

2018. szeptember 10-én a Hegyvidéki Önkormányzat kérelmére, az illetékes Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatala határozatában megállapította, hogy a Normafa Park téli sport koncepció keretein belül a tervezett sífutó és szánkó pályák kialakításának jelentős környezeti hatása nincs, így a szükséges vízjogi engedélyezési szaktervek elfogadása után a tevékenység megkezdhető. Az Önkormányzat ez alapján a szükséges infrastruktúrát a következő év elején ki szeretné építeni, és legkésőbb 2019-20 telén a hó pótlással és világítással ellátott pályák üzemeltetést megkezdeni. Ezzel párhuzamosan készül az új Normafa Kapuja fogadóközpont, amely a tervezett lesikló pályához szükséges infrastruktúrát és víztározót biztosítja. A lesikló pálya lehetséges tervezett indulása 2020-21 telén, a szükséges engedélyek beszerzése után.

Normafa Kapuja fogadóközpont, amely a tervezett lesikló pályához szükséges infrastruktúrát és víztározót biztosítja. Fotó: Facebook NT

További sípályák, ahol kormányhatározat született, a tervezési fázis hamarosan megindulhat.

2017. évi kormányhatározatok szerint :

Dobogókő: 980 millió forintos fejlesztés a Dobogókői Sípályára,

Visegrád: 600 millió forint Nagyvillám Sípálya infrastrukturális és szolgáltatási fejlesztésére.

Kékestető: kormány elfogadta Kékestető fejlesztési programjának elkészítéséről szóló előterjesztést.

*

A hazai sípályák fejlesztésének jövőjét a négyévszakos turisztikai attrakciók bővítése tudja megteremteni. Hegyeink vonzáskörzetében óriási turisztikai potenciál rejtőzik.

Magyarország középhegységeinek (400 méter feletti) területi nagysága a Balaton területének háromszorosát, több mint 1800 km2-t tesz ki.  A hegyvidéki területek hazánk különböző régióiban, jellemzően nagy szétszórtságban vannak. Ezek a hegyvidékek*, mint egyfajta turisztikai egységek, leginkább egymástól függetlenül igyekeznek a maguk érdekében lobbizni.  Eddig még nem jött létre, se a közös lobbimunka, se a közös marketingmunka. Klaszterünk ezen a téren elindította a közös gondolkodást, melynek metszéspontja a „négyévszakos sípályák” világa lehet, hiszen aktív síélet mindegyik hegységben létezik. A négyévszakos turisztikai attrakciók alapját a már meglévő sípályák és azok környezete adhatja.  Hazai középhegységeink értékvilágát olykor méltatlanul alábecsüljük. Bár a  Kék-túra népszerűsége növekszik, azonban az infrastrukturális beruházások leginkább elmaradtak, semmiképpen sem elégségesek.

Hegyeink felső régióiba, a turisztikailag legcsábítóbb pontjaira általában károsanyag-kibocsájtású közlekedési eszközökkel lehet feljutni. Amennyiben ezekre a pontokra a feljutás megvalósítható lenne csendes üzemmódú, elektromos meghajtású felvonókkal, akkor joggal lehetne korlátozni a gépkocsiforgalmat, ezzel hegyeink természeti értékét is növelhetnénk. A károsanyag kibocsájtású járműveket az alsó régiókban lehetne hagyni.  Fontos tudni, hogy nem szükséges minden beruházást a hegyekbe felvinni, a későbbiekben megépülő felvonók alsó állomásainál lenne célszerű kiépíteni a nagyobb infrastruktúrát, ezzel is kímélve a felső régiókat.

*Nyugatról kelet felé: Alpokalja, Bakony, Mecsek, Budai-hegység, Pilis, Börzsöny, Mátra, Bükk, Zempléni -hegység. 

Hópótló berendezések szükségességéről:

A hazai és nemzetközi tapasztalatok alapján bizonyított: stabil üzletmenet csak hóágyú berendezések kiépítésével biztosítható.  A mértékkel végzett hópótlás nem okoz visszafordíthatatlan állapotváltozást sem a természetes flóra, sem a fauna életében.

További hegyvidéki fejlesztési területek 

Bánkút, Nagy-Hideg-hegy, Pécsi Sípálya.

Lillafüredi Libegőről itt!

Új tagunk: Bodajk városi sípálya.

*

További klaszter hírek

Sípályák Éjszakája – 2019. február 14.  Valentin napján.

2018-ban a Sípályák Éjszakája és Libegők éjszakája klaszterünk szervezésében valósulhatott meg.

  • Magyarországon újabb négy műanyag síiskola nyílt, így már összesen 30 helyen van ilyen attrakció.
  •  Négy nappal ezelőtt a mátraszentistváni Sípark-ban 31 fő sikeres sífelvonói ill függőpálya kezelői vizsgát tett.
  • Klaszterünk az elmúlt két évben három új taggal bővült: BKV Zrt (Libegő és Sikló), Felvonóépítők Kft. és Bodajk város (sípálya).
  • “Tanulj Itthon Síelni!” honlapot elindítottuk.

 

Újév előtti gondolatok a hazai sípályák négyévszakos környezetbarát fejlesztéséről