Honda e-vel autózz itthon!

A HONDA elektromos autója nemcsak városban ad kellemes vezetési élményt. (X)

Ami biztos tapasztalat: senkit sem hagy hidegen a gépkocsi látványa.

A „városi autó” sztereotípia(?) igazságtartamának kérdése is izgatott, amikor kíváncsian átvettem a HONDA elektromos autóját, egy hosszabb tesztelésre. Ennek okán viszonylag sokat autóztunk az országban, a biztosan elérhető úti célnak mondható, 150-180 kilométeres körön belül. Voltunk vele síelni, vitorlázni, túrázni is, mindezeket természetesen itthon. Az Autózz itthon! újnak mondható szlogene eléggé illik a HONDA e-hez, hiszen az országhatárok átlépése már komolyabb számítgatásokat igényelne. Most már szerencsére nem a Maradjunk otthon! időszaka határozza meg életünket, hanem az aktív életmódot is megengedhetjük magunknak, azaz túrázhatnunk itthon,  síelhet(t)ünk itthon, vitorlázhatunk itthon! Szakemberek szerint az autózás jelentősége növekedni fog, Európában különösen, hiszen a repülőutak száma nem fog gyorsan növekedni, viszont a közeli, de új helyszínek megismerésére az autózás a legjobb alternatíva.

A kívülről is szemet vonzó Honda e belső tere kivétel nélkül mindenkit megfogott, már akik bepillantást nyerhettek az utastérbe. Bár az autó külső látványa olykor kissé megosztó, azonban az ámulatba ejtő belső dizájn megfog minden érdeklődőt. Aki beül az első két ülésbe, jó ideig csak nézi, értelmezi a látványt, aztán nekikezd annak részletes megismerésének. Sokkal könnyebb kihívás, mint elsőre látszik. A „gépezet” megismerése után indulhat az élményautózás! Maga a vezetés több szempontból is élvezetes. Az autó rendkívül dinamikus, hihetetlenül fordulékony és ami meglepő, nagyon stabil. Szinte bármely tempóval lehet a kanyarokat venni, a nagy kerekek (17 colos kerék!) a kisebb-nagyobb kátyúkat is jól vették. A képernyős visszapillantókat is nagyon hamar megszokta a szemem –  ugyanúgy, mint bármely más újdonságot az autóban. Könnyen átlátható és kezelhető szinte minden. Az egypedálos vezetés, mint élmény is hamar megfogott – könnyű megszokni a jót!

Ez nem az Adriai-tenger, ez a mi kis Balatonunk / Képek: Tihany, Váralja utca

Amennyiben nem megyünk 100 km/h fölé, akkor Budapestről biztonságosan elérhető a Balaton „közepe” is

Tény, hogy a fogyasztás valóban a városban a legalacsonyabb. Országúton, autópályán való haladáskor a fogyasztás sokkal inkább a sebesség függvénye – összehasonlíthatatlanul nagyobb arányú a robbanómotoros gépkocsikkal szemben. Amilyen bátor, dinamikus vezetési élményt lehet abszolválni városon belül, a távolabbi úti céloknál már a megfontolt gázadást kell preferálni. Tehát kétféle, egymásnak kissé ellentmondó élményt is megkaphatunk: egyrészről valamiféle hipszter, (vagy kissé idősebb fejjel) vanabi hipszter életérzést (városban), másrészről pedig egy kellemes, lassúbb, kissé nyugdíjas tempó élmény megélésében is lehet részünk (országúton).

Nem, nem vontattuk az Optimist gyermekhajót! A kettőt egymáshoz állítottuk, mert mindkettő cuki!

A Balatonhoz legurulni sima menet, bár az igaz, hogy a hazaútra már újabb feltöltés szükséges

A Mátrába felautózni viszont már kellő kihívás

A 820 méter magasan fekvő Mátraszentistvánba felautózáskor már igencsak figyelni kell a fogyasztásra. Ha ezt megtesszük, akkor a feljutás gond nélkül sikerül. Összesen három alkalommal voltunk a Síparkban, a helyszínen sima konnektorra csatlakozva sikerült is a feltöltés, azonban hazaút mindig meglepett bennünket. A sípályához érkezéskor általában 10 -14 % feltöltéssel érkeztünk. Késő délutánra a feltöltés csupán 70-75%-ot adott, és a hátralévő kilométer 92-98 km-t mutatott. Viszont mire a 23 km-re lévő Pásztóra leérkeztünk, a hátralévő km megugrott 180 -195 km-re.  A gépkocsi lefelé menet feltölti magát, ez valóban látványos mértékű! Az egypedálos vezetőrendszer használata ( ez ki-be kapcsolható) ugyanolyan jól feltöltötte az autót lefelé, mint a sima fékezéssekkel való leérkezés. A fékezés mértékének kapcsolása is könnyen kezelhető, kifejezetten élvezetes. Gyakorlatilag a felfelé vezetés többletfogyasztása visszanyerhető a lefelé haladáskor, ami természetesnek tűnik, azonban mégis jólesik látni a hátralévő km-t mutató kijelző szám folyamatos növekedését, annak akár megduplázódását.

A feltöltés mértéke minden esetben meglepő, hiszen a hátralévő távolság megduplázódott

Mátraszentistván, Sípark, – 2021 április elején is működtek a sífelvonók

Egyik nap fent aludtunk a Mátrában- az áprilisi havazás itt nem is olyan ritka

Összegzésül tehát ez inkább egy városi autó, viszont a nem túl távol lévő vidéki utakra is élmény vele az autózás. Magunkkal vihetjük az elektromos autózás csendes és cukiság élményét vidékre is. Autópályát is elbírja, de nem ez az ő erős oldala:)

A kb. 1.300 kilométer hosszúságú tesztelés alatt végig sima konnektorról tudtuk tölteni az akkumulátorokat.

Így nem csak a kis áramfogyasztás volt öröm, hanem a legolcsóbb áramvételezése is.

Mátraszentistváni Sípark, 2012. április 8. Rekordokat hozott a hazai síszezon

A HONDA e számos nemzetközi díjat is nyert. Azok számára, akik a videóbemutatókat kedvelik, néhány teszt videót belinkeltem. Sok egyéb hasznos információ megtalálható bennük!

Szerző és fotó: F. Gy.

Magyar nyelvű videók