László Márk: hogyan tovább a következő síszezonban?

Az eplényi Intersport Síaréna marketing vezetőjének gondolatai a következő szezonra vonatkozóan, a Covid-19 világjárvány eddigi lefolyásának ismeretében.

Hómenők Kupa Eplényben 2019 januárjában

A COVID-19, azaz hétköznapi nevén a koronavírus-járvány betörése Európába nagy mértékben befolyásolta az elmúlt időszakban az emberek, vállalkozások és nemzeti, valamint nemzetközi gazdaság eddig jól megszokott életét.

A vírus terjedésének megfékezése érdekében a kormányoknak biztonsági intézkedéseket kellett hozniuk (legyen szó jogos vagy irreleváns döntésekről), amik teljes mértékben felrázták hétköznapjainkat.

Ugyan hazánkban a biztonsági intézkedések csak március közepétől léptek érvénybe, olyan hosszú távú hatásokkal kell számolnunk, amik ki fognak hatni a következő, azaz 2020/2021-es síszezonra is.

Ha a hatásokat kategorizálni kellene, akkor két nagy csoportot határoznék meg: gazdasági hatások és felhasználói szokások

Gazdasági hatások

Szakértők szerint a koronavírus terjedése több hullámban fog érinteni minket, és az első nagy hullámon már túl vagyunk, de várható majd egy következő időszak, amikor ismét biztonsági intézkedésekre lesz majd szükség.

Az első hullám hatásai bizony keményen érezhetőek a turizmusban, hiszen megszüntettek minden áramlást nemzetközi szinten, azaz töröltek minden repülő járatot, vonatot, buszt, lezárták a határokat, belföldi szinten minden olyan szolgáltatást, ami nem létfontosságú bezártak, a rendezvényeket betiltották.

Azok a turizmussal foglalkozó szolgáltatók nagy része, akiknek nem volt financiális tartalékjuk félretéve, csődbe mentek, és a többieknek is be kellett zárni, és van ahol még a munkatársakat is el kellett küldeni.

Ez a bevétel kiesés a piacon megmaradt szolgáltatóknál is érezhető.

Az újraindítást követően azt jósolják a hozzáértők, hogy a hazai, belföldi aktív turizmus kerül majd előtérbe, azaz az emberek a következő időszakban még nem mernek majd elutazni külföldre, és inkább hazai úti célokban fognak gondolkodni.

Véleményem szerint ez szép és jó, de rengeteg ember veszítette el az állását, élte fel tartalékjait. Akinek eddig is volt pénze, annak ezután is lesz, ez igaz, de ha a 2019-es utazóközönség 100%-át nézzük, akkor azok az emberek, akik nem tudnak költeni utazásra de tudtak volna, kiesnek ebből a szegmensből.

Ez azt jelenti, hogy ugyan fellendül majd a belföldi aktív turizmus, de sokkal kisebb szegmens lesz majd résztvevője.

Ha a második hullám elér minket, akkor két eset lehetséges:

  • Hasonló intézkedésekre kell számítani
  • Enyhített biztonsági intézkedések lesznek érvényben

Ha hasonló intézkedések lesznek az ősszel, akkor hasonló gazdasági hatásokkal kell számolni, amik akár azt is jelenthetik, hogy nem nyithatnak ki a sípályák, amik katasztrofálisan hathatnak majd a hazai piaci résztvevőkre.

Ha enyhített biztonsági intézkedések lesznek érvényben, akkor pedig fel kell készülnünk az adaptációra (távolságtartás, fertőtlenítés, új vásárlói szokások).

Felhasználói szokások

Nem csak gazdaságilag befolyásolta a koronavírus a turizmust hazánkban.

A biztonsági intézkedések lévén megváltoztak az emberek vásárlási szokásai, és bizony lesznek olyanok, akik a korlátozások feloldása után is a megváltozott értékek szerint fognak vásárolni.

Mire gondolok:

  • Társadalmi távolságtartás
  • Fertőtlenítés
  • Kártyás vásárlás előnyben részesítése
  • Éttermi elvárások (pultos legyen gumikesztyűben, szájmaszkban)
  • Érintés nélküli kiszolgálás
  • Házhoz rendelés

Amennyiben az ősszel ismét számíthatunk, még ha csekélyebb mértékű intézkedésekre is, akkor ezeket figyelembe kell venni, és úgy alakítani szolgáltatásainkat, hogy az megfeleljen az új normáknak még akkor is, ha nem értünk vele egyet, ugyanis nem magunknak nyújtunk szolgáltatást, hanem a potenciális vendégeknek.

Teljesen át kell gondolnunk a téli rendezvények megszervezését, valamint akár azt is, hogy kell-e limitet hoznunk a síelők számában az adott síterepeken.

Következtetés

Mivel teljesen átrendeződött a piaci körkép, ezért hatékony marketing tevékenységgel, és előre megtervezett, okos lépésekkel, jókor, jó helyen megszólítva a potenciális közönséget, akár még pozitívan is végződhet a járvány okozta hatás a téli időszakot tekintve.

Folyamatosan vizsgálnunk kell a vásárlói igényeket, és az emberek közvéleményét az adott helyzettel kapcsolatban, és arra reflektálva kell kialakítani téli szolgáltatásainkat.

Nagyon fontos végül, hogy a hosszú távú negatív hatásokra való tekintettel, további támogatásokra van szükség véleményem szerint, és aktív marketing kooperációra az állam oldaláról, hogy a téli időszakban is tudjuk tartani az aktív belföldi turizmus fellendülését.

Hogyan tovább a következő síszezonban?