Cikkünk igyekszik a lehető legegyszerűbben rávilágítani a kérdésre, ugyanakkor a különböző belinkelt anyagokban és videókban a részletek mélyére is betekintést enged.
Velemi kápolna kertjében lévő fa (Kőszegi-hegység) / Fotó: SkiOutlet.hu
Mi is az a Bejárható Magyarország Program?
A Bejárható Magyarország Program (BMP) egy pénzügyi támogatásban is jelentős, 2014-ben megindult hazai kezdeményezés, mely egyrészről az ifjúság aktív szabadidő eltöltését, ezzel párhuzamosan a belföldi turizmus élénkítését, másrészről az egészség-és környezettudatos szemléletmód kialakítását szolgálja. A 2013-ban meghatározott programban öt különböző jármód szerepel:
Természetjárás
Kerékpározás
Lovaglás
Vitorlázás
Túrakenuzás
ezen „jármódok” segítségével jól megismerhetők hazánk természeti- és kulturális értékei, a magyar és magyarországi örökséghelyszínek. *
A BMP-hez kapcsolódó feladatok összetettek:
Ilyenek:
Kutatásokba való bekapcsolódás
Termékfejlesztés jármódonként
Az egyes jármódok összekapcsolása
Különböző keresleti szegmensek érdeklődésének felkeltése, (így a tananyag fejlesztés, szakemberképzések és továbbképzése).
A Bejárható Magyarország Programhoz csatlakozó kerettantervről Dr. Kaposi József főigazgató előadása itt található.
A Program célkitűzéseinek elérése 10 szabadságfok teljesülésével valósul meg, az egyes, preferált jármódok esetében.
További feladat a kommunikáció, megszólító kampányok kialakítása, a BMP program várható társadalmi hatásainak komplexitásának értékelése.
Az egész BMP program kulcsszava a hálózatosodás
2014-2020-as európai költségvetési ciklus költségvetési keretének, illetve a hazai költségvetés együttes fedezetének köszönhetően a BMP égisze alatt jelentős, több milliárd forintos pénzügyi forrás biztosított. A program jogszabályi feltételit a magyar kormány már 2013-ban, kormányhatározatban megteremtette.
A most lejáró hétéves pénzügyi ciklus első hónapjában Balatoni Mónika, a KIM társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkára előadást tartott a Bejárható Magyarország Keretprogramról Balatonfüreden, ez látható a lenti videón:
A balatonfüredi előadása után, kb. egy hónappal később megrendezésre került sajtótájékoztató videós anyaga is elérhető:
2013-ban megrendezésre került konferencia, melynek témája „BMP a jogalkotás tükrében„. Hét előadás több mint négy órás anyaf, de érdemes belelapozni. Egyik előadó a Magyar Vitorlás Akadémiától az a Gerencsér Gergely, aki klaszterünk megalapítása előtti tájékoztatónkon is előadó volt, még 2014 áprilisában. Alant a négyórás konferencia megtekinthető:
Érdemes Bodor Ádám előadásába is belehallgatni. Ő az Eurovelo (Európai Kerékpáros Szövetség) igazgatója volt, 2004-2019 között. A konferencia végén Mártonné Máthé Kinga (Magyar Turizmus Zrt. akkori belföldi igazgatója) összegzett.
Hogy a program milyen összetett, jól mutatja a – BMP Szakmai Műhely keretében megrendezésre kerülő – a Magyar Turisztikai Szövetség által támogatott képzés. A digitális képzési modulokat kínáló az Edutus Egyetem felhívása elérhető, mely szerint a 8 hetes képzések tandíjának fele visszaigényelhető, sikeres vizsga esetén.
Klaszterünk a Magyar Vitorlás Szövetséggel (MVSZ) együttműködési megállapodásának is köszönhetően betekintést nyerhetünk az MVSZ által megnyert két különböző GINOP pályázat anyagába. Az egyik pályázat keretében 2 milliárd forint kerül felhasználásra (aktív szabadidős hálózat létrehozása és működtetése). A másik sikeres pályázatban, mintegy 800 millió forint megnyerésével, konzorciumban más szervezetekkel, Balatoni vízi megállóhelyek (kikötők) létesítése a cél.
2021-ben indul a újabb hétéves pénzügyi ciklus
A 2014-2020-as ciklusban, a ciklus elején megindított BMP keretében öt különböző jármód került beemelésre. 2021. januárban induló, következő hétéves költségvetési ciklus előkészítéseként bizonyos célok, feladatok átértékelésre kerülnek. Remélhetőleg a BMP-ban megfogalmazott feladatok és ahhoz kapcsolódó programok kiszélesednek és a továbbikban is sikeresek lesznek.
Részben a világjárványnak is köszönhetően, a belföldi turizmus egyre nagyobb szerepet kaphat. A már régóta, több irányból is kritikával illetett, elsősorban nagyvárosi turizmusban élenjáró overtourism (túlturizmus) korszaka egyenlőre leállt. A környezetszennyező légiközlekedésnek, ezen keresztül a világvárosi turizmusnak valószínűleg hosszabb évekre komoly nehézségei lesznek. Viszont az aktív kikapcsolódásra épülő, ún. szelíd turizmusra az igény kézzelfoghatóan, folyamatosan növekszik.
Szerző: Fehér Gyula